Sprawdzone sposoby na pozbycie się alkoholu z organizmu – prawdy i mity na temat czasu trzeźwienia

Ludzki organizm potrzebuje znacznie więcej czasu na pozbycie się alkoholu, niż na jego wchłonięcie. Proces trzeźwienia przebiega dla każdego człowieka w indywidualny sposób i jest uzależniony od wielu czynników. Najistotniejsze z nich możemy podzielić na dwie grupy – „stałe”, na które w danym momencie nie mamy wpływu, jak masa ciała i wzrost, wiek, płeć, stan zdrowia i inne uwarunkowania genetyczne oraz „zmienne”, które możemy zmienić w krótkim momencie: ilość zjedzonych posiłków, ilość i rodzaj wypitego alkoholu, a także czas w jakim został spożyty. Z drugiej strony – za cały proces odpowiada wątroba, która wymaga czasu na regenerację, więc niewiele możemy zrobić, aby szybciej wytrzeźwieć.

Domowe sposoby na szybkie wytrzeźwienie – co pozwala szybko odzyskać trzeźwość?

Największa część procesu eliminacji alkoholu ma miejsce w wątrobie. Tam, z udziałem enzymów wątrobowych, następuje przekształcenie etanolu w aldehyd octowy – związek o dużej toksyczności. Następnie związek ten jest metabolizowany dalej i rozkładany do względnie nietoksycznego octanu. Około 75% tego związku jest następnie uwalniane do krwi, pozostała część podlega zaś dalszemu rozkładowi. Średnio proces eliminacji alkoholu w organizmie następuje w ilości 10-12 mg na godzinę u mężczyzn oraz 8-10 mg na godzinę w przypadku kobiet.

Jeśli chodzi o poszczególne rodzaje alkoholi, one również mają inną długość czasu kiedy pozostają w organizmie. I tak: po wypiciu 330 ml piwa czas wydalenia alkoholu wynosi 3 godziny. Tyle samo będzie trwało pozbycie się alkoholu w przypadku wypicia 250 ml wina. Mocniejsze alkohole będą oczywiście ten czas wydłużać, i tak – 100 ml wódki będzie znajdowało się w naszym organizmie przez 4 godziny, a jeśli wypijemy jej 500 ml będzie to aż 13 godzin.

Pytanie jak szybko wytrzeźwieć jest zadawane przez wielu ludzi, jednak odpowiedź zapewne nikogo z nich nie usatysfakcjonuje. Przyspieszenie redukcji alkoholu jest właściwie niemożliwe. Niektóry twierdzą, że istnieją na to sposoby, np. wzięcie zimnego prysznica, zwiększony wysiłek fizyczny, czy picie kawy, bądź świeżo wyciskanych soków owocowych bogatych we fruktozę, jednakże żadne z nich tak naprawdę nie są w stanie przyspieszyć procesu szybkiego trzeźwienia. Mogą one poprawić samopoczucie osoby, która je stosuje, ale nie spowodują całkowitego usunięcia alkoholu z krwi.

Wpływ na zdrowie – problemu z wątrobą, zły metabolizm alkoholu, wymioty i odwodnienie organizmu, potrzeba uzupełniania elektrolitów

Alkohol, zwłaszcza nadmierne ilości alkoholu, mogą mieć bardzo negatywny wpływ na zdrowie osoby go spożywającej. Picie alkoholu obniża bowiem aktywność komórek układu odpornościowego, oraz może być przyczyną powstania wielu jednostek chorobowych. U wielu osób może pojawić się więcej infekcji dróg oddechowych, niewydolność nerek, czy marskość wątroby, choroby układu krążenia, takie jak: nadciśnienie tętnicze, udar mózgu, zawał serca. Często mogą wystąpić stany zapalne błon śluzowych, przełyku, żołądka, dwunastnicy. Przewlekłe pice alkoholu jest bardzo znaczącym czynnikiem, który zwiększa ryzyko wystąpienia i rozwoju nowotworów: jamy ustnej, przełyku, wątroby, trzustki, czy jelita grubego. Nadmierne spożywanie dużej ilości alkoholu wiąże się z wypłukiwaniem witamin z organizmu – odnotowuje się obniżenie stężenia żelaza, cynku, witaminy E oraz niektórych witamin z grupy B. U kobiet mogą również przyczynić się do zmian w układzie hormonalnym, na przykład przyspieszyć okres menopauzy. Wszystko to oczywiście odnosi się do regularnego, trwającego jakiś dłuższy okres, spożywania alkoholu. Mogą też jednak wystąpić skutki tuż po spożyciu lub w niewielkim odstępie od spożycia. Będą to typowe objawy kaca: ból głowy, migrena, wymioty, zaburzenie działania aparatów mowy i wzroku, nadwrażliwość na światło i hałas, dreszcze, problemy z koncentracją, biegunka, zaburzone łaknienie. Wraz z upływem czasu i one będą występowały w coraz mniejszym natężeniu, aby w końcu ustąpić całkowicie.

Aby oczyścić organizm z alkoholu i zmniejszyć stężenie alkoholu w krwiobiegu, a tym samym poczuć się lepiej po zakrapianej imprezie, na pewno należałoby zadbać o odpowiednie nawodnienie, gdyż alkohol wypłukuje z organizmu wodę. W skrajnych przypadkach osoba może wymagać podłączenia pod kroplówkę.

Proces spalania alkoholu, a wysiłek fizyczny. Czy przyspieszy on czas trzeźwienia, pozwalając pozbyć się alkoholu z organizmu?

Wysiłek fizyczny może przyspieszyć trzeźwienie, ale tylko w bardzo określonych przypadkach. Jeżeli chcemy pomóc sobie tą metodą, dobrym pomysłem będzie na przykład lekki spacer. Należy być jednak bardzo ostrożnym, gdyż zbyt duży wysiłek może spowodować – niebezpieczne dla zdrowia – podniesienie ciśnienia. Również to, że przy dużym stężeniu alkoholu we krwi mięśnie mogą nie odczuwać zmęczenia lub odczuwać je znacznie mniej, co w łatwy sposób może doprowadzić do ich nadwyrężenia. Alkohol nie stanowi też istotnego źródła energii (jak uważają niektórzy, próbując wypite kalorie spalać jako „paliwo” na treningu). Alkohol uniemożliwia odpowiednie dopasowanie funkcji krążeniowych i oddechowych do intensywności wysiłku, zmienia stopień metabolizmu tłuszczowego, a także osłabia funkcje termoregulacyjne, co może łatwo doprowadzić do przegrzania organizmu (a w przypadku ćwiczenia w środowisku chłodnym – do jego wychłodzenia). Polecany wcześniej lekki spacer musi być takim naprawdę, gdyż na przykład próba biegów na średnie, czy dłuższe dystanse może być bardzo niebezpieczna, gdyż pojawia się duże prawdopodobieństwo wystąpienia hipoglikemii – zbyt niskiego poziomu glukozy we krwi – ze względu na to, że glukoza produkowana jest w wątrobie, która wtedy zajęta jest procesowaniem alkoholu.

Spożywanie alkoholu i wysiłek fizyczny nie idą ze sobą w parze. Działanie alkoholu sprawi tutaj, że o nadwyrężenia będzie niezwykle łatwo, gdyż po spożyciu alkoholu organizm obniża zdolności koordynacji ruchów, precyzję i skupienie uwagi, znacząco zwiększając ryzyko odniesienia kontuzji.

5 sposobów na szybkie wytrzeźwienie i spalanie alkoholu – „sprawdzone metody”

Choć nie ma dowodów na to, że cokolwiek, oprócz czasu, faktycznie przyspiesza proces trzeźwienia, jest wiele rzeczy i sposobów, które są przekazywane jako dobre sposoby na trzeźwienie i kaca. Poziom alkoholu we krwi oczywiście stopniowo się zmniejsza i przychodzi otrzeźwienie. Jeśli jednak ktoś chciałby spróbować tych metod, poniżej zebrane zostały te, które są uznawane za pomagające w procesie szybszego oczyszczania alkoholu z organizmu.

Pierwszą, dość oczywistą radą, jest dobre nawodnienie po alkoholu. Woda przepłukuje organizm, co pomoże w pozbyciu się z niego trucizny, jaką jest alkohol. Najlepiej jest jeśli wodę będziemy pić zarówno przed, w trakcie, jak i po spożywaniu alkoholu, jednakże jest to najważniejsze po wypiciu, najlepiej przez snem. Wiele osób utrzymuje, że wypicie szklanki wody z dodatkowo dwiema łyżkami octu da efekty jeszcze lepsze.

Ważnym elementem jest tutaj jedzenie. Przy spożyciu czegoś organizm otrzyma energię, która pozwoli mu na spalanie wszystkich niepotrzebnych w nim substancji, a właśnie taką jest alkohol. Zjedzenie energetycznego, wysokokalorycznego posiłku będzie spowalniać wchłanianie alkoholu, co sprawi, że przedostanie się mniejsza dawka alkoholu do krwi.

Innym ze sposobów, choć nie powszechnie dostępnym, jest podanie glukozy, na przykład w formie kroplówki. Wprowadzenie tej substancji do krwiobiegu natychmiastowo poprawia samopoczucie oraz pomaga organizmowi w wydalaniu alkoholu.

Proces trzeźwienia po zbyt dużej ilości alkoholu u każdej osoby będzie się różnił w zależności od osobistych cech pijącego. Każdy organizm będzie zachowywał się inaczej i będzie to uzależnione zarówno od wewnętrznych, jaki i zewnętrznych czynników. W artykule zostały przedstawione różne sposoby i czynniki związane z usuwaniem alkoholu z organizmu, ale zawsze trzeba też pamiętać o tym, że wszystkie wyliczenia są orientacyjne, gdyż istnieje bardzo wiele składowych, które mogą na to wpływać.


Opublikowano

in

, , ,

by

Tags:

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *